Grafomotorika je zručnosť potrebná na kreslenie a neskôr i na písanie. Jej zvládnutie je jedným z predpokladov úspešného nástupu dieťaťa do školy. Predstavte si to ako prípravu na pracovný pohovor - plný tvarov, farieb a špirál. Podstatou grafomotoriky nie je len ťah po papieri. Dôležitý je tiež správny úchop, sklon či spôsob sedenia na stoličke. Skúste hádať, ktorá hračka rozvíja tieto zručnosti a zároveň zabáva?
Krieda bola kedysi aj jednou z mojich najobľúbenejších hračiek. Ťažko sa to však vysvetľovalo rodičom, keď moje diela nachádzali nielen na chodníku, ale aj na stenách či na oblečení. S publikáciou Čarovné kriedy táto nepríjemnosť odpadá.
Čarovné kriedy v taktikovskom šate, na rozdiel od mojich detských, skvele padnú do ruky a netrúsia sa. Jednoduché vlnky, zložité špirály či skladanie paličiek do čísel pripravia dieťa na školské časy a zároveň trénujú jeho jemnú motoriku. Obrázkové predlohy na tabuľkovom podklade učia aj zložitejším tvarom ako vláčik, šašo či kačička. Tú som sa dokonca naučila načrtnúť aj ja (konečne). To všetko s pocitom, že kreslím na ozajstnú tabuľu.
Nič nepokazí len ten, kto nič nerobí, však? Aj na to sme pamätali! Ak včielke pribudne tykadlo či krídelko naviac, nič sa nedeje. Stačí handra, pár kvapiek vody a nepremokavé strany vyzerajú ako nové. Deti si tak prvé ťahy zapamätajú skôr ako poviete ,,grafomotorika hrou” trikrát za sebou.
Čo by malo vaše dieťa vedieť pred nástupom do školy?
Schopnosti a vedomosti, ktorými by malo dieťa disponovať pred nástupom do prvého ročníka, nie sú otázkou posledného roka pred vstupom do školy. Deti sa učia predovšetkým vlastnou skúsenosťou či experimentovaním pomocou zmyslov - návyky i poznatky tak získavajú postupne aj počas hier. Psychológovia a pedagógovia sa zhodujú v niekoľkých konkrétnych znakoch, ktoré podľa nich svedčia o tom, že je dieťa pripravené zaradiť sa do školského procesu. Okrem základných hygienických a sociálnych návykov by malo dieťa jasne a zrozumiteľne komunikovať, chápať pokyny a porozumieť hovorenému, držať ceruzku a kresliť jednoduché čiary, oblúky, ovály, slučky a tvary.
Čo sú základné vedomosti?
Vlastné meno a priezvisko, údaje o rodičoch či adresa bydliska patria k základným údajom, ktoré by mal prváčik ovládať. Mal by však poznať aj najzákladnejšie pravidlá cestnej premávky (semafor či priechod pre chodcov), bežné domáce práce či profesie. Tie môže objavovať napríklad pomocou obľúbených znovu použiteľných 3D nálepiek, ktoré ho oboznámia s prácami v kuchyni, vybavením domácnosti, ale aj s výkonom rôznych povolaní.
Predškolák by mal byť schopný pomenovať aj bežné predmety, ich vlastnosti, farby, tvary či matematické pojmy. Majme na pamäti, že sa stále pohybujeme v rovine základných vedomostí - dieťa teda nemusí vedieť pomenovať ihlan alebo ovládať násobilku. Malo by však vedieť ihlan rozlíšiť od štvorca či kvádra a mať predstavu o tom, aký je rozdiel medzi pojmami málo a veľa.
Medzi základné vedomosti patrí aj pomenovanie dní v týždni, striedanie ročných období, poznanie živej či neživej prírody i to, ako sa v nej správať. Pred nástupom do školy je dobré vedieť rozlišovať zeleninu, ovocie, zvieratá i základné časti tela človeka. Na to je ako stvorený interaktívny poster – ľudské telo či spomínané 3D nálepky, prostredníctvom ktorých dieťa nielenže spozná jednotlivé časti svojho tela a ich umiestnenie, ale oboznámi sa aj s prácou lekára, ktorá patrí medzi najväčších detských strašiakov. Všestrannému rozvoju vedomostí i zručností predškolákov od najmenšieho veku sú venované zošity z edície Šikovný škôlkar či špecificky vypracované zošity Hravé počítanie, rozprávanie, poznávanie a kreslenie.
Toto určite nepodceňte
Každý budúci prvák by sa mal do prvého ročníka predovšetkým tešiť, nie báť. Je to veľký krok, pri ktorom potrebuje cítiť pevnú pôdu pod nohami. Najdôležitejšie, čo by vaše dieťa malo pred nástupom do školy vedieť, je, že aj keď mu pribudnú povinnosti, stále sa na vás môže obrátiť a vy budete pripravený pomôcť mu kedykoľvek s láskou a ochotou.
Píše Viki z Taktiku