V úvode učebnice Literatúra v pohode 8 nájdeme súhrnné opakovanie poznatkov z nižších ročníkov formou rýchlych otázok. Ďalšie kapitoly sú venované umeleckej poézii a rôznym lyrickým druhom, ako je ľúbostná lyrika, prírodná lyrika či modlitba. Ôsmakom zaručene učaruje báseň Hrdlička od Miroslava Válka, veľkosť prírody precítia cez báseň Pozdrav od Pavla Országha-Hviezdoslava a silu úprimného vyznania pochopia cez báseň Si - či nie? od Márie Rázusovej - Martákovej. Krásu veršovanej epiky ôsmaci spoznajú aj vďaka pamätnej básni Mor ho! od Sama Chalupku. V ďalšej časti učebnice sa prenesieme do sveta prózy a ôsmaci budú spoznávať čaro románov. Spolu s Arthurom Conanom Doylom a jeho dobrodružným románom Stratený svet sa zrazu ocitnú medzi dinosaurami v amazonskom pralese plnom nástrah. Pátrať po vrahovi budú v detektívke Desať malých černoškov s Agathou Christie, teenagarske problémy na nich čakajú v dievčenskom románe Vajce a ja od Betty MacDonaldovej. Videli ste filmy Chlapec v pásikavom pyžame a Hry o život? V učebnici si ôsmaci majú možnosť prečítať aj textové ukážky z týchto populárnych knižných predlôh. V posledných kapitolách žiaci objavia krásu literatúry faktu, a to vďaka ukážkam od Vojtecha Zamarovského či Pavla Dvořáka. Populárno-vedeckú literatúru im priblížia autori ako Matúš Kučera, Jana Skladaná či Ján Findra.
V jednotlivých kapitolách Literatúry v pohode 8 nájdeme stručné faktografické okienko na úvod, literárnu ukážku, prehľad nových pojmov literárnej teórie i pojmy na zopakovanie a zaujímavé otázky podporujúce koncepčné myslenie a čítanie s porozumením (Preukážte v texte prítomnosť prvkov ľudovej piesne...Interpretujte vlastnými slovami poslednú strofu...Objasnite, čím Štefánik “odzbrojil” svojho profesora histórie...).
V úvode pracovného zošita Literatúra v pohode 8 sa vrátime k opakovaniu pojmov, s ktorými sa žiaci stretli v nižších ročníkoch, vo forme testových úloh a rozsiahlej doplňovačky. Nasledujúce kapitoly sú venované doplnkovým úlohám k ukážkam, ktoré nájdete v učebnici Literatúra v pohode 8 – od poézie Štefana Žáryho, Jána Smreka alebo Lýdie Vadkerti cez prózu Miroslavy Varáčkovej, Suzanne Collinsovej či Jozefa Banáša, literatúru faktu Vojtecha Zamarovského až po vecnú literatúru profesora Jána Findru. Pre ôsmakov sú pripravené rôzne typy zadaní, od krátkych úloh na dopĺňanie či označenie správnej možnosti (pomenuj rým, označ schému verša, pomenuj umelecké prostriedky, vypíš zastarané slová...) cez úlohy, v ktorých formulujú vlastné odpovede (vyjadri hlavnú myšlienku ukážky, vysvetli slovné spojenie, povedz, prečo sa ti báseň páči/ nepáči...), až po kreatívne zadania vyžadujúce dávku tvorivosti a fantázie :) (pretransformuj báseň na komiks, napíš krátku úvahu, vytvor pozvánku na expedíciu...).Kapitoly pracovného zošita sú doplnené zaujímavosťami, ktoré doplnia kontext ukážok a potešia všetkých knihomoľov s hlbším záujmom o literatúru (Odkiaľ vzniklo spojenie - kopla ťa múza? Aký bol životný príbeh Arthura Conana Doyla?). Obsah a formulácia úloh pripravujú žiakov na Testovanie 9 a vedú ich ku kritickému mysleniu a rozvíjaniu vlastnej čitateľskej gramotnosti (z uvedeného textu vyplýva/ nevyplýva..., nájdi verš, v ktorom sa autor venuje svojmu detstvu...zoraď vety podľa chronológie).
Za každou podkapitolou je zaradená opakovacia lekcia tvorená ukážkou a súhrnnými úlohami, ktoré skutočne preveria schopnosť ôsmakov pracovať s textom (zoraď – označ – doplň – nahraď výraz – vysvetli). Logickú orientáciu v texte dokonale preverí opakovacia lekcia k detektívnej literatúre, v ktorej budú žiaci identifikovať páchateľa zločinu alebo jeho postup. Ôsmaci si vyskúšajú aj zaznamenávanie svojich myšlienok do denníka. V závere pracovného zošita je zaradený vyše 7-stranový test na preverenie všetkých poznatkov z ôsmeho ročníka.
Pozrite si rozhovor so skúsenou, inšpiratívnou pedagogičkou a autorkou edície Literatúra v pohode Mgr. Renátou Svitekovou: