V úvode učebnice Literatúra v pohode 5 nakuknú piataci do knižnice. Naučia sa rozdiel medzi ľudovou a umelou piesňou a zopakujú si, čo je verš, strofa a rým. V ďalšej kapitole spoznajú najznámejších autorov poézie nonsensu a pobavia spolužiakov nezmyselnou príhodou s veľkou dávkou fantázie. Aký je rozdiel medzi prozaickou, básnickou, dramatickou a filmovou/televíznou rozprávkou? Viac prezradí kapitola Rozprávky, v ktorej sa piataci oboznámia s definíciou, znakmi a delením tohto obľúbeného žánru. Oboznámia sa s tvorbou jedného z najznámejších zberateľov ľudovej slovesnosti – Pavla Dobšinského či bratov Grimmovcov, vďaka ktorým sa zachovali rozprávky ako Popoluška, Šípková Ruženka, Kocúr v čižmách či Červená čiapočka. K známym autorom rozprávok zaiste patrí Hans Christian Andersen, ako aj Július Satinský, Milan Rúfus a Ľubomír Feldek, ktorých tvorbu spoznajú žiaci práve vďaka Literatúre v pohode 5. Následne si prečítajú filmový scenár a po jeho vzore zdramatizujú ľubovoľnú časť rozprávky z učebnice. Oboznámia sa aj s ľudovými a autorskými legendami i povesťami (a jednu vlastnú si aj vymyslia). Záverečná kapitola je venovaná encyklopédiám. Niektoré slová z literárnych ukážok sú vysvetlené pre lepšie pochopenie textu (paripa – pekný kôň, hajdúch – ozbrojený úradník, dráb…). Celá učebnica je popretkávaná zaujímavosťami: V minulosti sa rozprávka označovala pojmom povesť. / Je známych 58 verzií Červenej čiapočky (Európa, Afrika, Ázia). / Za najstaršiu rozprávku sa považuje egyptská rozprávka O dvoch bratoch, ktorá pochádza z 13. storočia pred n. l.
Na prvých stranách pracovného zošita Literatúra v pohode 5 si žiaci zopakujú, čo už vedia zo štvrtého ročníka. Následne nakuknú do knižnice, aby si vybrali obľúbenú knihu a urobili si k nej poznámky. Na základe tvorivých úloh si utvrdia poznatky o ľudovej piesne a pokúsia sa zistiť, aké regrútske a vojenské piesne sa spievali v ich kraji. Napíšu vlastný vinš pre priateľa k narodeninám a v básni budú hľadať epiteton, zdrobneninu aj prirovanie. Po prečítaní diela Vincenta Šikulu zistia, čo je inčučuna a k slovám z básne budú vytvárať vlastné nonsensy. Dokonca si nakreslia nezmyselný sen, ktorý sa im skutočne prisnil a napíšu krátke rozprávanie na tému - Ako som vzal nohy na plecia s použitím prvkov nonsensu. Zahrajú sa na ilustrátora a pre báseň Ľubomíra Feldeka s názvom Silvestrovská vytvoria pôsobivú ilustráciu. Ešte predtým však pospájajú dvojice – slovné spojenie/umelecký prostriedok a zoradia verše podľa časovej následnosti. Z rozprávky Škrupinový zámok vypíšu hlavné a vedľajšie postavy a budú objasňovať príčinu ich správania. Nakoniec vymyslia rozprávke netradičný záver. Vcítia sa do úlohy Perinbaby a jej zázračnej moci a napíšu, čo by zmenili vo svete. Zoradia rebríček obľúbených hraných aj animovaných rozprávok a krátku časť tej najobľúbenejšej zdramatizujú. Vytvoria oznam, ktorý by mohli použiť zemiani v pátraní po Jánošíkovi a zmenia povesť o Bebekovi z Krásnej Hôrky na komiks. V legende Mataj roztriedia postavy na skutočné a fantastické a rytierovi Jurajovi vyzdobia štít. V poslednej kapitole venovanej encyklopédiám budú triediť heslá do jednotlivých oblastí a taktiež navrhnú zaujímavé heslá, ktoré by sa dali použiť v encyklopédii Univerzum A – Ž. Kamarátovi pošlú tajnú správu napísanú Morseovou abecedou. Záver každej kapitoly je tvorený úlohami zameranými na súhrnné opakovanie.
Obsah:
- Opakovanie
- Nakuknime do knižnice
- Piesne (Ľudová pieseň, Umelá pieseň)
- Básne (Nonsens)
- Rozprávky (Prozaická rozprávka, Básnická rozprávka, Dramatická rozprávka, Filmová/televízna rozprávka)
- Povesti (Ľudová povesť, Autorská povesť)
- Legendy (Ľudová legenda, Autorská legenda)
- Encyklopédie
- Opakovanie 5. ročníka