Hravá slovenčina 8 začína cvičeniami na zopakovanie učiva zo 7. ročníka. Nasledujúca kapitola naučí žiakov argumentovať a diskutovať. Keďže počas slávnostného prejavu je dôležité zaujať publikum, ôsmaci spoznajú rôzne prostriedky verbálnej a neverbálnej komunikácie. Taktiež vypracujú slávnostný prejav pri príležitosti blahoželania spolužiakovi – víťazovi celoslovenského kola dejepisnej olympiády. V ďalších témach žiaci bližšie spoznajú náuku o slove, konkrétne priame a nepriame pomenovania, frazeologizmy, združené pomenovania a ďalšie spôsoby obohacovania slovnej zásoby. Keďže v budúcnosti sa ôsmaci určite budú chcieť zamestnať, je nevyhnutnosťou poznať zásady písania životopisu. Ako vyzerá a čo by mal obsahovať? To si prakticky vyskúšajú pri tvorbe štruktúrovaného životopisu svojich rodičov. V téme venovanej vetnej skladbe žiaci spoznajú podmet, prísudok, predmet, príslovkové určenie a zhodný i nezhodný prívlastok. Naučia sa, aký je rozdiel medzi vsuvkou a prístavkom. V záverečnej kapitole si doplnia vedomosti o jednočlenných a dvojčlenných vetách a v šestnástich cvičeniach si zopakujú učivo, ktoré sa naučili počas celého školského roka. Úlohy v Hravej slovenčine 8 kladú dôraz na čítanie s porozumením, čím zlepšujú analytické či dedukčné schopnosti žiaka, a tak ho zároveň pripravujú na typ cvičení obsiahnutých v testovaní 9. Pripojené opakovacie testy sú vynikajúcou pomôckou pre pedagógov a vhodným preverovacím cvičením pre žiakov.
Láska, emócie, zdrobneniny, nežné oslovenia, ale občas aj sklamanie - to všetko nájdeme v ľúbostnej poézii. Práve touto témou začína Hravá literatúra 8. Žiaci spoznajú úchvatnú Pieseň piesní a ikonické slovenské básne Slávy dcéra, Marína či Mor ho! Naučia sa význam a použitie symbolu a zopakujú si rozdiely medzi veršom a strofou. Budú pracovať s celosvetovo známym príbehom o Malom princovi, ktorý je nadčasovými myšlienkami určený nielen pre deti a mládež, ale aj pre dospelých čitateľov. Najmä ôsmačky ocenia cvičenia týkajúce sa románu Anna zo Zeleného domu a so spolužiakmi sa podelia o vlastné šibalstvá, ktoré sa im doteraz podarilo vyviesť doma či v škole. Ôsmaci sa na základe cvičení zoznámia s charakteristikami dobrodružnej literatúry. Spolu s Hravou literatúrou 8 podniknú Cestu na mesiac, spoznajú E. T. mimozemšťana a napíšu, aké sci-fi objavy alebo udalosti by ich najviac potešili. Terénnemu výskumníkovi Fordovi pomôžu s prípravou reevidovaného vydania Stopárovho sprievodcu galaxiou. Prostredníctvom denníka spoznajú Osudy a cesty grófa Mórica Augusta Beňovského a dokonca si pre neho pripravia tri otázky, ktorého by sa ho radi opýtali. Práca s umeleckými prostriedkami, posudzovanie správnosti tvrdení, vysvetľovanie pojmov, mini slohové práce, opakovacie testy a iné tradičné i menej tradičné cvičenia rozvíjajú čitateľskú gramotnosť a pripravujú žiakov na testovanie 9.