V úvode Hravej slovenčiny 7 si žiaci zopakujú učivo zo 6. ročníka. V ďalších témach si rozšíria svoje znalosti rôznych typov komunikácie - dozvedia sa viac o asertívnom správaní a argumentácii, ktorú si overia pri diskusii so spolužiakmi na aktuálne témy (mediálna výchova, masmédiá, sociálne siete), spoznajú rôzne typy rečníkov i úlohu mimiky a gest pri umeleckom i neumeleckom prednese. V tomto školskom roku čaká siedmakov aj hra so slovami - zistia, že súčasťou našej komunikácie je slang i nespisovné slová, ale aj zastarané slová i neologizmy. Oboznámia sa s úlohou skratiek v písomnej komunikácii, dokonca vymyslia vlastné iniciálové skratky aj básničku vytvorenú iba skratkami. V kapitole Slovné druhy si zopakujú a doplnia učivo o podstatných menách, prídavných menách, číslovkách, spojkách a slovesách. V téme Skladba si pripomenú si učivo o jednoduchej vete, jej typy a melódie a spoznajú rozdiel medzi holou a rozvitou vetou. V záverečnej kapitole so spolužiakmi naplánujú spoločný projekt so všetkými jeho náležitosťami (časový harmonogram, spôsob prezentácie) a pripravia o ňom aj tlačovú správu. Jednotlivé úlohy sú rozlične štylizované – v Hravej slovenčine nájdeme úlohy na dopĺňanie slov, tvorenie vlastných slohov, označenie správnej možnosti a ďalšie. Rozmanitosť cvičení motivuje žiaka k záujmu o rodný jazyk, zároveň ho cibria v práci s textom a jeho porozumením.
Žiaci sa v Hravej literatúre 7 oboznámia s domácimi i svetovými literárnymi legendami - štúrovcami a ich revolučnou básňou či nesmrteľnými postavami Old Shatterhanda či Robinsona Crusoe-a. Ich literárne obzory rozšíria aj poznatky o fantasy literatúre, gréckej mytológii, ale aj o rozhlasovej hre a filme či o jazykovedných slovníkoch. Siedmaci dostanú priestor aj na slohové úlohy – pretvoria báseň na prozaický text, vymyslia vlastný príbeh s vopred určenými umeleckými prostriedkami a opíšu svojich sedem najväčších pokladov. Nechýbajú úlohy na prácu so známymi slovenskými piesňami (Voda, čo ma drží nad vodou; Čím to je; Miesto, kde sa neumiera a i.) aj filmami (Sokoliar Tomáš) a prostredníctvom kreatívnych cvičení sa zamerajú na ich význam a skladbu. Zahrajú sa na netradičných prekladateľov a prepíšu text Ľudovíta Štúra v kodifikovanej slovenčine. Testy na opakovanie, osemsmerovky, tajničky, doplňovačky, spojovačky a mnoho iných rozmanitých úloh (kreatívne duše potešia ďalšie výtvarné úlohy - znázornenie rôznych čarovných predmetov či lúpežného meča), sú zamerané na získanie nových poznatkov z konkrétnych okruhov literatúry. Žiaci budú aktívne precvičovať prácu s textom a jeho porozumením a taktiež si overia vedomosti získané v prechádzajúcich ročníkoch.