V úvode učebnice Geografia v súvislostiach 5 sa žiaci zoznámia s geografiou ako vedou. Zistia, čo všetko sa môžu na geografii naučiť, a aké využitie má táto veda v praxi. V ďalšej kapitole začnú piataci objavovať vesmír, zatriedia si pojmy ako je galaxia, hviezdy, planéty, kométy či hmlovina. Dozvedia sa viac o Slnečnej sústave a podrobne sa zamerajú aj na našu planétu Zem a na jej miesto vo vesmíre. Priblížia si tvar Zeme, povrch Zeme a dozvedia sa odpoveď na otázku, prečo dochádza k striedaniu ročných období.
Ďalej sa vďaka učebnici žiaci naučia orientovať v mapách a pochopia princíp GPS. Spoznajú, čo Zem ukýva pod svojim povrchom, dozvedia sa viac o pedosfére, lytosfére a reliéfe, biosfére či atmosfére. Pochopia princíp utvárania povrchu, vzniku sopiek, zemetrasení, riek, ľadovcov či dún. Získajú odpovede na otázky, prečo prší, ako vzniká vietor, alebo kedy a kde je pôda najúrodnejšia. Zistia, ako veľmi dokáže ľudský faktor ovplyvňovať deje na Zemi, akým spôsobom prispieva k jej rozvoju, a čo všetko dokáže z nej čerpať. Na piatakov čaká aj zaujímavá cesta okolo sveta, v rámci ktorej navštívia viaceré pamiatky svetovej organizácie UNESCO. Rovnako si vyskúšajú svoje vedomosti aj v teréne a naučia sa používať kompas či buzolu.
Pracovný zošit Geografia v súvislostiach 5 nadväzuje na novú učebnicu geografie pre 5. ročník. Ponúka úlohy rôznej obtiažnosti, primerané vekovej kategórii žiakov, pre ktorú je určený.
Pracovný zošit v súlade s učebnicou logicky prepája krajinné sféry a prezentuje súčasné poznatky o našej planéte. Úlohy sú doplnené množstvom obrázkov a mapiek, ktoré zvyšujú motiváciu a záujem žiakov. Na poslednej strane pracovného zošita je umiestnená obrysová mapa sveta, ktorú je možné po skopírovaní opakovane používať na precvičovanie aktuálne preberaného učiva (napr. geografická súradnicová sústava, podnebné pásma, typy krajín a pod.).
Obsah pracovného zošita vytvára priestor pre samostatnú i skupinovú činnosť žiakov, prináša zaujímavé podnety z bežného života a aktivizuje žiakov k vyhľadávaniu poznatkov a získavaniu údajov z ďalších zdrojov. Žiaci nebudú mať problém pracovať s týmto PZ aj formou úplne samostatnej práce (napr. pri dištančnej forme vzdelávania). Pracovný zošit vhodne prispieva k zvýšeniu atraktívnosti geografického vzdelávania v súčasnej školskej praxi.